Eerste werkdagen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nelleke - WaarBenJij.nu Eerste werkdagen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nelleke - WaarBenJij.nu

Eerste werkdagen

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

09 Mei 2013 | Peru, Cuzco

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor al jullie reacties!!! Echt heel leuk om te lezen! Ben de afgelopen dagen best druk geweest (probeer in vrije tijd ook zoveel mogelijk Spaans te leren) maar wil wel proberen meer te reageren! Ben ik de vorige keer vergeten te zeggen, maar als je het leuk vindt kan je je ook aanmelden voor de maillijst. Als ik een nieuw verhaal schrijf, krijg je hier dan bericht van per e-mail.

Ik heb verder een heel relaxt weekend gehad, zaterdag gekookt en gegeten met mijn huisgenoten en zondag met alle Nederlanders in de Spaanse school. Met mijn eetgewoonten gaat het dus toch nog wel goed;) (Hoewel 10 soles nog best 'veel' blijkt te zijn en je ook prima voor 5 soles uit eten kan, dat is ongeveer €1,46). Daarnaast nog weer de stad verkend. Voelde net als vakantie dus:)

En dan maandag de eerste werkdag! Het was een bijzondere en uitputtende dag. We zijn kriskras van het ene naar het andere project gegaan en Niko vertelde ondertussen allerlei dingen over de plaatsen waar we langs kwamen (wat bijv. goede restaurants zijn, waar de sleutelmaker zit, waar het Duitse appartement zit etc). En over de buslijnen... Want heel handig, ze hebben in Cusco geen overzicht van de buslijnen en bushaltes;) Met andere woorden, je moet gewoon onthouden welke buslijnen er rijden, waar ze heen gaan en waar ze stoppen langs de kant van de weg. Dat wordt nog een leuke uitdaging:) Er zijn verder geen vaste bustijden en omdat buschauffeurs een bedrag betalen aan de maatschappij en het geld dat ze krijgen van de passagiers zelf mogen houden, proberen ze de bussen zoveel mogelijk te proppen. Ik heb al ontdekt dat ik voor de bussen nét iets te lang ben…;)

Heel wat informatie dus gekregen, maar het belangrijkste natuurlijk de projecten! In plaats van drie hebben we uiteindelijk vijf projecten bezocht: een school voor kinderen met een mentale beperking, een ziekenhuis, een jongensweeshuis, een opvanghuis voor meisjes en een naschoolse opvang. De naschoolse opvang, Los Molinos, is een project van de school zelf. Er werkt één leraar en verder alleen vrijwilligers. De kinderen worden geholpen met hun huiswerk en verder worden er activiteiten georganiseerd. Het is lastig om te beschrijven wat ik verder allemaal gezien en meegemaakt hebt op de projecten. De mensen zijn in elk geval heel hartelijk en het is hier de gewoonte om direct vanaf de eerste ontmoeting één zoen op de wang te geven. En daarnaast willen de kinderen graag aandacht. Zo stond ik nog geen minuut in de school voor kinderen met een mentale beperking of één van de kinderen trok me al een klaslokaal in en plantte mij op een stoel. Een ander kind wilde graag knuffelen en weer een ander kind graag een zoen geven. Erg lief:)
Ook is de kwaliteit/vormgeving van de gebouwen zo anders dan in Nederland. Op sommige projecten ziet het er nog best netjes uit, maar in het opvanghuis slapen bijvoorbeeld acht meisjes op één kleine kamer terwijl er schimmel op het plafond zit. De ingang van het gebouw is één grote donkere hal (fabrieksachtig) en helemaal bovenin was de speelkamer van de kinderen. Om daar te komen moet je echter door de wasruimte en zit je dus opgehangen was te ontwijken. Maar je begint na het bezoeken van een aantal projecten, het ook al heel snel ‘normaal’ te vinden dat het zo anders in elkaar zit. Wilde niet direct al foto's maken, maar hoop later nog wel foto's van projecten toe te kunnen voegen.

Toen ik ’s avonds weer in het appartement was was ik best moe van alle indrukken. Maar ’s avonds gingen er nog een paar meiden naar een bar en na in het weekend dit afgeslagen te hebben om bij te kunnen slapen, nu maar wel eens meegegaan;) Er zit een leuke bar aan het San Blas plein en er was goede livemuziek. Voor het eerst Pisco gedronken, een typisch Peruaans drankje. Daar zal ik er in de toekomst vast wel meer van drinken;)

Dinsdag had ik een hele andere dag. ’s Ochtends allerlei dingen uitgelegd gekregen over het kantoorwerk, zoals het inplannen van vrijwilligers, de verschillende organisaties, het beantwoorden van e-mail etc. En ’s middags mijn eerste Spaanse les gehad. Ik krijg privé-les van Carla en het is tot nu toe erg leuk. ’s Avonds gelijk wat woorden toe kunnen passen. We gingen eten bij Mosqoy, dat is een Canadees project die jongeren uit de Quechua gemeenschappen in Peru de kans geeft te studeren (zie foto). De jongeren gaven een presentatie en hadden het eten gekookt. Ik kwam helaas niet verder dan een paar woorden Spaans, hoop over een tijdje weer te gaan en dan wat meer te kunnen praten met ze! Want waren echt lieve mensen:) We hebben ook al bedacht om daar een Hollandse avond te organiseren. De stroopwafels die ik in Nederland gekregen heb, zouden dan dus goed van pas komen!

Woensdag was qua dagindeling hetzelfde als dinsdag, ’s middags nog wel geluncht op de markt die een straat verder op zit. Deze markt bestaat uit allemaal kleine vaste hokjes waar mensen bijvoorbeeld brood, sap of lunch verkopen (zie foto). 's Middags eten de mensen hier trouwens ook warm en zo bestond mijn lunch uit een gevulde maaltijdsoep en rijst met saus.

Na de Spaanse les nog even wat boodschappen gedaan. Grappig was dat ik een Zwitserse jongen die ik tijdens mijn vlucht van Madrid naar Lima ontmoet heb, tegenkwam. Leuk om even bij te kletsen, voel mij al een echt internationaal persoon;) Vanavond wel weer uit eten geweest, samen met alle Nederlanders die in de school zitten, één van de meiden was vandaag jarig.

Kortom, ik verveel me tot nu toch nog niet! Het weer is ook heel fijn, elke dag lekker zonnig weer, alleen af en toe een wolkje ervoor en de gemiddelde temperatuur is ruim 20 graden. ’s Nachts koelt het alleen wel sterk af naar ongeveer 5 graden. Ben dus ook blij met mijn winterjas;)

Zoals beloofd ook nog wat foto’s van mijn kamer en het appartement.

Chao!

Nelleke

  • 09 Mei 2013 - 08:49

    Mathilde:

    cheers:-) goed om te lezen allemaal, en leuk om fotos te zien van je plekkie daar!
    Liefs!

  • 09 Mei 2013 - 11:29

    Karlan:

    Hey! Tof zeg, dat je dit bent gaan doen. Welk seizoen is het nu daar? Herfst/winter? 20 graden valt me in ieder geval erg mee. Dat was het hier ook (bijna) de afgelopen dagen. Vieren ze nog hemelvaart in Peru?
    Groetjes Karlan

  • 09 Mei 2013 - 11:34

    Lia:

    Hey Nelleke!

    goed om te lezen dat je al gezellig tussen de mensen komt.
    Hoop dat je spaanse les z'n vruchten mag gaan opleveren, want spaans is gewoon echt een leuke taal om te kunnen spreken:) en zo te lezen geniet je ook enorm, leuk man! Veel succes met alle werkzaamheden en verwerken van alle indrukken en ben benieuwd naar je volgende blog:)
    liefs Lia

  • 09 Mei 2013 - 12:59

    Matthea:

    Je wordt flink beziggehouden daar! Fijn dat er allemaal leuke mensen zijn. Is Pisco niet dat mierzoete drankje? Ik zou maar niet te veel op de weegschaal kijken. ;) xx

  • 09 Mei 2013 - 13:29

    Anne-Marie:

    Hey Nelleke,
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van al je bezigheden daar.
    Veel succes met het inwerken en de Spaanse taal.
    Liefs Anne

  • 09 Mei 2013 - 14:05

    Evelien:

    Hé Nel,

    Goed om te lezen dat je al lekker aan het inburgeren bent!! En ook om te lezen dat je al lekker tussen de mensen zit daar! Kan me voorstellen dat het best pittig is, het inwerken en de spaanse taal onder de knie krijgen, maar mooi ook om te lezen dat je van alles geniet!
    En leuk om de foto's te zien, m&a waren ook erg onder de indruk!
    Veel succes met het verwerken van alle indrukken en informatie, het gaat je zeker lukken! En we kijken alweer uit naar je volgende blog!!
    Liefs eef

  • 09 Mei 2013 - 19:54

    Rian:

    Hoi!!

    Leuk weer om te lezen! Jij bent lekker druk zeg! Lukt het ook een beetje om al die informatie te onthouden? De foto's doen mij een beetje denken aan Ecuador. Zou wel heel even met je willen ruilen ;-)
    Heel veel plezier weer! Ben benieuwd naar de volgende blog!
    Liefs Rian

  • 10 Mei 2013 - 01:12

    Arie:


    Hey, wat leuk allemaal, het reisverslag en over de eerste dagen daar, allemaal heel positief, maar toch ook best wel pittig. Blij om te horen! En heel veel suczeven en sterkte verder. Liefs!

  • 10 Mei 2013 - 13:59

    Mennie Heemskerk:

    goed bezig Nelleke,
    geniet van je tijd daar

  • 12 Mei 2013 - 21:12

    Hena:

    Hé Nelleke,
    Een nieuw mooi verhaal vanuit Peru, leuk om te lezen! Ik hoop dat je 't weekend lekker uitgerust bent en klaar bent voor je 2e werkweek. 'k Heb nu trouwens een CD van Trinity op staan, nog even en je verstaat ook al dat Spaans ;-) Succes en veel plezier weer de komende dagen!!
    X Hena

  • 13 Mei 2013 - 10:25

    Evelien Van Gelder:

    Hee Nelleke,
    Wat leuk om te lezen weer!! klinkt inderdaad niet alsof je je verveelt daar, gelukkig maar! Leuk om de foto's van je onderkomen te zien, ziet er echt tof uit:D Succes met het verder wennen aan je baan en de cultuur daar! Klinkt trouwens leuk, die bussen waar je te lang voor bent;) Ik zie jou al helemaal dubbelgevouwen in zo'n bus zitten :D
    Liefs, Eef

  • 13 Mei 2013 - 21:21

    Mirjam:

    Hey Nelleke,

    Leuk om je verhalen te lezen! Succes met alles en geniet van alles wat je meemaakt.

    Liefs Mirjam

  • 15 Mei 2013 - 19:53

    Els Van Soldt:

    Hallo Nelleke,

    Leuk om dit verslag te lezen en zal proberen je zo veel mogelijk te volgen, heel veel succes

    Groetjes Els ( ex collega ns)

  • 31 Mei 2013 - 09:52

    Jaap:

    Ha Nelleke!
    Leuk om al je verhalen te lezen! Ik zag op facebook al iets langskomen over een salsa dans les... je integreert dus al best aardig ;-) Veel plezier daar!

    Groetjes,
    Jaap

    PS: je krijgt toch geen nachtmerries van dat lelijke monster op je kussensloop? :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Actief sinds 04 Mei 2013
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 6063

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 01 Mei 2014

Vrijwilligerscoordinator in Cusco

Landen bezocht: