Feest, feest en oja, ook nog werken;) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nelleke - WaarBenJij.nu Feest, feest en oja, ook nog werken;) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nelleke - WaarBenJij.nu

Feest, feest en oja, ook nog werken;)

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

25 Juni 2013 | Peru, Cuzco

Jaja, juni is dé feestmaand in Cusco. Het begon met Corpus Christi en sindsdien is er elke dag wel livemuziek of zijn er parades in de stad. Door de basisschoolleerlingen, middelbare scholieren, marktmensen, mensen die bij een instituut werken etc. ’s Avonds zie je vaak groepen op straat de dans oefenen en overdag voeren ze deze uit op Plaza de Armas of op één van de andere pleinen of hoofdstraten. En vandaag was het hoogtepunt met Inti Raymi (‘festival van de zon’), het belangrijkste (inca)feest van het jaar. Het feest is geheel in het Quechua, een taal die de Inca’s spraken en die nog steeds gesproken wordt door veel locals. In het Inca-rijk was het een feest ter ere van de god Inti en met het feest werd de kortste dag van het jaar gevierd. Sinds 1944 wordt Inti Raymi gevierd op 24 juni met een show bij Sacsayhuamán (in de volksmond Sexy Woman genoemd), een ruïne van een Incafort, met naar zeggen meer dan tweehonderduizend locals en toeristen. Het feest start in het centrum met een eerste hulde aan de zon en daarna begeeft de stoet zich naar Sexy Woman. Ik heb eerst naar de ceremonie in de stad gekeken en daarna zijn we met een grote groep (zowel de Nederlandse als Duitse vrijwilligers) in de heuvels rondom het oude Incafort gaan zitten om daar de ceremonie te bekijken. Grappig om met zoveel mensen in een stoet naar de heuvels te trekken. De zon scheen het grootste deel van de dag, dus we hebben daar heerlijk gerelaxt:).

Maar het ‘feestweekend’ begon donderdagavond al met Noche de Luz y Sonido. Op Plaza de Armas was de hele avond livemuziek en halverwege de avond was er de grootste vuurwerkshow van het jaar. Het hele plein was bomvol met mensen en er was een gezellige sfeer. Vrijdagavond hadden we als activiteit kookles en daarna hebben we een Hollands feestje gebouwd, van Marco Borsato tot de Jeugd van tegenwoordig en zelfs Kabouter Plop. Haha het enige wat de aanwezige Peruanen konden zeggen was dat Nederlanders loco (gek) zijn, en dat zonder alcohol;)
En zaterdagavond gaf ik zelf een feestje met Marjon, die jarig was en met Michelle, die na 10 maanden stage gelopen te hebben in Peru vandaag weer teruggevlogen is naar Nederland. Ze hadden mij gestrikt om mee te doen omdat ik toch wel een housewarming moest geven;) Ik ben afgelopen week pas verhuisd naar mijn eigen appartement in de school, het had wat vertraging opgelopen vanwege kluswerkzaamheden. Maar ik ben er blij mee, ik heb behoorlijk wat ruimte voor mijzelf en voel me er al thuis. Het feestje was gezellig, jammer dat jullie niet konden komen;) We gingen daarna nog naar een jungle party in één van de clubs hier, ook een geslaagde avond dus en vandaag Inti Raymi:)

Morgen begint het harde werkleven dus weer;) Ga morgen in elk geval naar drie projecten toe waar ik introducties heb; een ziekenhuis, een school (zowel basis als middelbaar) en naar Los Molinos, een naschoolse opvang. Het leukste aan werken hier vind ik tot nu toe naar de projecten gaan. Allereerst het onderweg zijn. Geniet er elke keer nog van dat het er hier zo anders aan toe gaat dan in Nederland (behalve dan het opgepropt zitten in busjes;)). Er is altijd wat te beleven op straat, helemaal in deze feestmaand. Je hoort bijna altijd wel ergens muziek vandaan komen, op veel plekken wappert in deze feestmaand de vrolijke Cusco-vlag of er wordt gedanst. Ik verbaas me ook nog elke keer over wat er allemaal op straat ‘verkocht’ wordt, op allerlei plekken in Cusco zitten (kleine) markten en zo zitten er bijvoorbeeld mensen op de stoep met alleen een weegschaal voor zich waar je je kan laten wegen. Of al het vlees wat overal op straat verkocht wordt, niet gekoeld en soms zelfs vol in de zon. Zo liep ik laatst voorbij een auto met open kofferbak en drie geslachte varkens er in of keken op straat een paar varkenskoppen mij 'ineens' aan (zie foto;))
Naast het centrum kom ik ook veel in de buitenwijken van Cusco en dan zie je ook meer de armoede. Zoals wegen die nog niet verhard zijn of spontane vuilnisbelten. Laatst had ik ‘geluk’ en ging ik naar een project buiten Cusco waarvoor je drie kwartier in de bus zit. We gingen de heuvels in dus ik had onderweg een schitterend uitzicht over Cusco en de Sacred Valley.

Maar naast het onderweg zijn is het zijn op de projecten ook heel leuk, vooral kinderen zijn zo blij om je te zien. Zo ben ik nu een paar keer naar Chaska Wasy gegaan, een project voor dove kinderen en kinderen met een verstandelijke beperking. Ik weet niet of ze mij al echt herkennen, maar de kinderen willen zo graag knuffelen en de laatste keer moest ik allerlei dingen voor ze tekenen. Het is echt leuk om vaker op een project te komen en er een binding mee te krijgen.

Naast het werken ben ik inmiddels ook een paar keer de ‘heuvels’ (officieel zijn het bergen, maar vind het ergens toch meer heuvelachtig aandoen;)) rondom Cusco ingetrokken. Zo ben ik afgelopen zaterdag wezen mountainbiken! We hebben ongeveer twee uur lang omhoog gefietst, met twee keer een pauze en haha binnen no time waren we (helaas) weer beneden. Het was pittig maar wel heel gaaf om te doen. Ook weer mooie uitzichten over Cusco en de bergen gehad. We gingen met zijn vieren en bij de eerste stop (Cristo Blanco) was ik zelfs al eerste boven. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik hulp gehad heb… In Cusco stikt het van de (zwerf)honden, waar je ook komt, er zijn honden. Op het eind zat ik er behoorlijk doorheen maar de laatste tien minuten renden er drie honden agressief blaffend mee, steeds richting mijn benen. Niet echt een pretje en kon alleen nog maar denken, hoe krijg ik die honden weg. Haha toen we even later met zijn allen boven waren zei één van de anderen: ik was je bijna aan het inhalen en ineens ging je versnellen! Ik snapte er niets van, tot ik die honden zag….. Dus dank je wel honden voor de support;)

Op mijn vrije woensdagmiddag ook nog naar een grote toeristenmarkt geweest. En raden waar ik mee thuis kwam…. Twee truien, dikke sokken en handschoenen. Want helaas hebben we de laatste tijd niet heel goed weer. Officieel is het het droge seizoen en hoort het vooral zonnig te zijn. Maar we hebben veel bewolking en soms zelfs ook regen, wat voor het eerst in dertig jaar in juni hier weer het geval schijnt te zijn. Met de zon is het in de twintig graden, maar zonder zon koelt het hier direct heel erg af omdat Cusco hoog in de bergen ligt. ’s Nachts gaat het soms zelfs richting het vriespunt. Haha truien gekocht waar hier alleen de toeristen in lopen, voel mij dus bijna een toerist hier. Laatst wel grappig, ik wilde slippers hebben maar ze waren niet meer in mijn maat. Ik vragen wanneer ze weer binnen zouden komen maar de verkoopster zei: dat heeft geen zin. Ik het nog een keer vragen en toen zei ze: over twee weken pas… Haha over twee weken al, ik zit hier nog wel even;)

Ik liep gister over Plaza de Armas, er was weer één of ander live bandje en ik realiseerde mij op een gegeven moment dat ik met een glimlach rondliep. Natuurlijk heb ik ook wel eens momenten dat ik even baal, bijvoorbeeld mensen mis of tegen dingen aanloop in het werk (zoals nog steeds het Spaans;)) maar zit hier lekker in mijn vel en ben vooral aan het genieten. Ben er blij mee, het was toch wel een stap om hier naar toe te gaan en ik hoop dat het zo blijft!

Tot zover weer een update!

Liefs, Nelleke

  • 25 Juni 2013 - 10:42

    Evelien VG:

    Wat nou, jammer dat jullie niet op het feestje waren?! Ik heb geen uitnodiging gezien! ;-)
    Maar super ook te lezen weer, fijn dat je het daar naar je zin hebt en je zo je plekje aan het vinden bent! Geniet lekker verder!
    Liefs Eef

  • 25 Juni 2013 - 14:52

    Harm:

    Hoi nelleke,

    Wat super om te lezen dat je met een glimlach de dag doorkomt! Met een positieve drive zal dat vast zo blijven. Beetje jammer alleen dat ik al die jaren m'n best deed om je mee te nemen met (race)fietsen/mountainbiken en dat je nu de eerste de beste berg, als eerste(!), op rijd! ;-)

    En idd, waar bleef die uitnodiging voor je housewarming party?? :-)

    Veel suc6 en plezier!

  • 27 Juni 2013 - 12:47

    RianneZ:

    Wauw. Het klinkt allemaal echt heel tof, wat fijn dat je het naar je zin hebt daar! Ik mis je wel een beetje hoor, want nu moet ik in m'n eentje naar Huis van Vrede in Utrecht... ;) Liefs!

  • 30 Juni 2013 - 08:23

    Rian :

    Hoi!!

    Leuk om je verhalen te lezen. Als ik geweten had dat je een feestje vierde had ik best langs kunnen komen. Het is maar een paar uren vliegen;-)
    Fijn dat je het daar naar je zin hebt! Genoeg te doen! Geniet ervan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Actief sinds 04 Mei 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 6052

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 01 Mei 2014

Vrijwilligerscoordinator in Cusco

Landen bezocht: