Reis en eerste dag in Cusco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nelleke - WaarBenJij.nu Reis en eerste dag in Cusco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nelleke - WaarBenJij.nu

Reis en eerste dag in Cusco!

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

04 Mei 2013 | Peru, Cuzco

Hoi allemaal,

Eindelijk m’n eerste blog dan! Het is in Cusco nu ochtend en ik lig lekker in mijn bed deze blog te schrijven. Gisteren ben ik na een reis van 23 uur in Cusco aangekomen. Ik heb goede vluchten gehad en weinig problemen bij de douane/bagage. Bij Lima nog even naar buiten gestapt maar er hing mist en een vieze smoglucht, dus gauw de hal weer in. Van Lima naar Cusco hadden we helder weer dus al even kunnen genieten van het prachtige landschap in Peru, vooral veel bergtoppen, deels besneeuwd. En toen vlogen we even voor elven boven Cusco! Vanuit de lucht zag je al dat het heel mooi tussen de bergen inligt, dat bleek ’s middags ook toen ik in Cusco rondgesjouwd heb (daarover later meer;)).
Ik werd bij het vliegveld opgepikt door Niko en toen zijn we direct naar de talenschool gereden waar mijn kamer ook is. Ik deel samen met vier meiden (twee Nederlanders, één Belg) een appartement. In de rest van de talenschool zitten nog meer appartementen, ik geloof dat we hier nu met tien Nederlanders zitten.
Niko gaf me even kort een rondleiding in de school en toen kon ik rustig mijn spullen uitpakken. Even gekletst met een paar meiden die hier al langer zitten en toen ben ik op onderzoek uitgegaan in Cusco. Wat een levendige stad zeg! Vanaf de talenschool is het tien stappen lopen naar het San Blas plein en als je nog weer 10/15 minuten verder loopt kom je bij het grootste plein van Cusco (Plaza de Armas) uit. Een saaie weg is het niet, overal zitten winkeltjes of zitten mensen op de stoep en overal lopen mensen. Daar verbaasde ik mij over, tot ik mij realiseerde dat je hier geen enkele fietser ziet. Waarschijnlijk zouden zij zich zo voelen als ze naar Nederland zouden komen en overal fietsers zouden zien;). Fietsen zou hier ook niet te doen zijn, er zijn heel wat smalle straatjes met aan weerszijden smalle stoepen en waar precies één auto door past.
Overal zie je ook nog mensen in traditionele klederdracht lopen, maar volgens mij doen zij dit vooral in de hoop dat een toerist dan met ze op de foto wil en ze wat geld kunnen verdienen. Zo is het ook niet raar om lama’s tegen te komen (zie foto) waar je dus ook mee op de foto kan:).
Naast de bedrijvigheid, steegjes, mooie gebouwen en pleinen is het uitzicht op de bergen wat je aan alle kanten hebt ook heel bijzonder. Ik hoop dat dit op de foto’s ook een beetje naar voren komt.
In het appartement later ook nog een paar meiden leren kennen die in een ander appartement zitten en ’s avonds zijn we met zijn vijven uit eten geweest. Toen waren al die bergtoppen verlicht door de huizen, echt schitterend! Maar ik ben benieuwd wat dit land met mijn kookgewoonten gaat doen…. We zijn uit eten geweest in een klein Israëlisch restaurantje voor € 2,80. En daar kreeg je dan brood, soep, salade, hoofdgerecht, toetje en drinken voor. De salade maar even overgeslagen vanwege de kans op ziekte, maar een raar idee dat je in Nederland voor dit geld dus beter uit eten kan gaan dan zelf koken, hoewel het eten natuurlijk niet heel bijzonder/goed was;)

Ik had ’s middags de tip gekregen om naar een overdekte grote mark te gaan, ongeveer 25 min. lopen. Dat was wel een bijzondere ervaring… grote klompen vlees tot herkenbare varkens en kippenpoten aan toe liggen gewoon op planken waar de vliegen omheen zwerven. Ook (zwerf)honden liepen gewoon over het markterrein. Ik heb even een poging gedaan er over heen te lopen, maar op een gegeven moment werd ik naar van de lucht en ben ik gauw naar buiten gegaan. Daartegenover zit volgens zeggen de goedkoopste supermarkt waar ik gelijk ontbijt gehaald heb. Maar de vleesafdeling heb ik nog maar even overgeslagen! De enige kaas (in plakken) die ik zag liggen was van Edam en Bella Holandesa (met een mooi Hollands klederdracht meisje op de voorkant) was één van de goedkoopste soorten melk, dus m’n ontbijt is zo lekker Hollands;)
Wel even wennen in de winkel(s): alle drogisterijen werken hier zoals in Nederland apotheken. Met andere woorden, je gaat aan de balie staan en moet dan vragen om de tandpasta die je wil, douchespul etc. Hm, dat wordt nog wat, want loop toch liefst zelf langs de schappen waar ik even rustig bijv. de douchegels en shampoo’s kan bekijken..;) En bij de kassa moet je al aangeven welk brood je wil kopen (wat je pas voorbij de kassa kan ophalen). Ahum, mijn Spaans is natuurlijk fantastisch, dus dat ging van een leiden dakje... not, maar met handen en voeten kom je ook een eind;)

Vandaag ga ik mij waarschijnlijk al wat inlezen over de projecten en met twee meiden zo de stad in en maandag de eersten projecten bezoeken. Ik ben heel benieuwd! Het zijn er 35 in totaal plus de Spaanse taal die ik nog moet leren en nog alle andere (administratieve) dingen, dus Niko heeft me al gewaarschuwd dat het een hele pittige maand zal worden… Ik zal me in elk geval dus niet hoeven te vervelen;) Hij vertrekt zelf eind mei en dan neem ik ook zijn appartement over die hij in zijn eentje heeft.

Ik zou nog wel veel meer kunnen/willen schrijven, maar ga nu eerst toch maar eens m’n bed uit en (hopelijk) lekker douchen en ontbijten. Ik wil ook nog wat foto’s maken van de school/het appartement/mijn kamer, anders is het niet uit te leggen hoe het hier allemaal in elkaar zit. Dus daarover ook later meer!

Liefs, Nelleke

  • 04 Mei 2013 - 18:39

    Linda:

    Hey Nelleke,
    Leuk om te lezen! Fijn dat je een goeie reis hebt gehad. Ik heb je foto's nog niet kunnen bekijken op mn telefoon, maar je verhaal klinkt goed.
    Liefs

  • 04 Mei 2013 - 18:40

    Margriet:

    Ha Nelleke,

    Fijn dat je goed bent aangekomen, en klinkt goed allemaal! Leuke foto's ook :)

    Liefs

  • 04 Mei 2013 - 18:43

    Rian:

    Hey Nelleke!

    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen! En geen rare dingen gebeurt onderweg! Heel veel plezier daar! Succes met het leren van de spaanse taal en het bezoeken van 35 projecten (echt veel!!).
    Liefs, Rian

  • 04 Mei 2013 - 19:11

    Jaqueline:

    Heey Nelleke!!

    Wow het is nu echt je bent daar en hebt al de eerste indrukken opgedaan! Wat fijn om te lezen dat tot nu toe alles is goed gegaan. Geniet van je tijd daar, en heel veel succes de komende maand met alle lastige vooruitzichten.

    Erg leuk om zo met je te kunnen meelezen en meeleven.

    Liefs,
    Jaqueline

  • 04 Mei 2013 - 19:18

    Auke:

    Gave foto's!!=)

  • 04 Mei 2013 - 19:33

    Rianne Z:

    Wauw, wat een toffe foto's!
    En leuke blog ook, ik ga hem heel trouw lezen elke keer. :)
    Liefs!

  • 04 Mei 2013 - 21:49

    Harmen:

    Haha, een Hollands ontbijtje...wat gaat er allemaal in een Peruaans ontbijtje?

    Enjoy!

  • 04 Mei 2013 - 22:12

    Frits:

    Hé lief zusje, super leuk om je verslag te lezen en de foto's te bekijken! Vind het nog steeds gek idee dat je zo'n eind weg bent...snif snif.. maar ook erg stoer!! Ben benieuwd naar je volgende verslagen! Voor nu vooral suc6 met het leren van de spaanse taal en met het opslaan van al die informatie die je gaat krijgen! Gaat je lukken!! Dikke knuffel van mij

  • 04 Mei 2013 - 22:49

    Evelien:

    He lief zusje!

    Super om te lezen dat het goed met je gaat! Leuk om ook al mail van je te krijgen!! Ik kan de foto's helaas niet zo goed bekijken op m'n telefoon ( zitten op l'oog)maar goed genoeg om zo een beetje een indruk te krijgen van de plek waar jij nu bent! Wel raar hoor, dat je nu echt zo ver weg bent!Geniet nog even van het weekend en voor volgende week heel veel succes met het leren van de spaanse taal en veel plezier en sterkte bij alle projecten, hopelijk kun je alle informatie een beetje onthouden;) We denken aan je!!
    Liefs eef

  • 04 Mei 2013 - 23:11

    Ineke:

    Geweldig om meteen al zoveel nieuws te horen en ook al foto,s! Dat belooft nog wat:)! Maar de komende tijd zal eerst wel intensief zijn! Succes!! Liefs!

  • 04 Mei 2013 - 23:22

    Eef:

    Nelleke!
    Wat fijn om te horen dat je goed aangekomen bent! En zo te lezen gelijk al helemaal aan het 'inburgeren' daar! Gaaf om wat foto's te zien, wat een verschil met hier dan zeg! Veel plezier en succes met alles op orde krijgen daar, en ik ga je trouw volgen :D
    Xx Eef

  • 05 Mei 2013 - 13:07

    Mathilde:

    Heee meis!
    Fijn dat je een goeie reis hebt gehad, en leuk om al een verslag van je te lezen! Tof joh!
    Veel succes met inburgeren daarzo:)
    Liefs!
    Math

  • 05 Mei 2013 - 22:23

    Harmos:

    Klinkt goed! Gelijk de eerste dag al met anderen uit eten, altijd fijn! Succes en sterkte met het werken en studeren van het Spaans de komende dagen!

  • 06 Mei 2013 - 10:55

    Hena:

    Buenos días, Nelleke (:

    Wat leuk om je eerste blog te lezen! Veilig aangekomen, en al lekker op onderzoek ter plaatse uitgegaan en de eerste contacten gelegd, klinkt goed! Veel plezier met je eerste bezoeken vandaag!!

    X Hena

  • 06 Mei 2013 - 16:11

    Sjaan:

    Ha Nel!

    Leuk om te lezen! Blijkbaar geen last gekregen van de vooraf zo gevreesde hoogteziekte? ;) (Had je eigenlijk nog hardgelopen van tevoren? :P )
    Veel succes de komende tijd met inwerken!

    Liefs!

  • 06 Mei 2013 - 16:45

    Matthea:

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Wat een avontuur. :) Succes met je drukke maand en vergeet niet te blijven schrijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Actief sinds 04 Mei 2013
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 6062

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 01 Mei 2014

Vrijwilligerscoordinator in Cusco

Landen bezocht: